اکنون که معیارها را استخراج کردهاید، به ترتیب اولویتی که خودتان تشخیص میدهید، آنها را از شمارهٔ یک تا هشت رتبه بندی کنید.
۱- اصل توحید ۲- اصل معاد ۳- پذیرش ولایت الهی و نفی ولایت طاغوت ۴- عدالت خواهی ۵- تحکیم بنیان خانواده و احیای مقام و منزلت زن ۶- تفکر و تعقل
برداشت (1)
متن صفحه بعد گزیده شده از چندین کتاب است که توسط دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان دربارۀ علم در تمدن اسلامی نوشته شده است. پس از مطالعۀ آن، به سؤالهایی که در پایان مطرح شده است، پاسخ دهید. (محتوای این متن فقط برای پاسخ به سؤالهای پایانی است و نیازی به حفظ کردن آنها نیست و در هیچ امتحانی نباید از آنها سؤال داده شود.)
مسلمانان در هر شهری، ابتدا به ساختن مسجد و آموزشگاه اقدام میکردند. یکی از نویسندگان اروپایی میگوید: فرهنگی در دنیای اسلام پدید آمده بود که حتی پا یینترین و معمولیترین افراد تشنهٔ خواندن بودند و گاهی کارگران به غذای کم و جامهٔ کهنه قناعت میکردند برای اینکه بتوانند با پول خود کتاب بخرند.
. . .
کتابهای بوعلی به اکثر زبانهای زندهٔ دنیا ترجمه شد و تا شش قرن، اصل و مبنای پزشکی جهان بود و تا مدتی پیش نیز، از کتابهای درسی فرانسه به شمار میرفت. ویل دورانت گزارش کرده است که ابن سینا اولین کسی بود که فلج صورت ناشی از سکتهٔ مغزی را تشخیص و به خوبی توضیح داد. وی همچنین مسری بودن سل ریوی را تب یین کرد، انتقال بیماریها از طریق آب و خاک را بیان داشت و عوارض سنگ مثانه را به گونهای توصیف کرد که برخی از پزشکان گفتهاند مشکل است بتوان به آن چیزی اضافه کرد. جراحان چشم پزشک با مهارت انواع آب آوردگی چشم را با عمل جراحی معالجه میکردند. حتی داروی بیهوشی که از اکتشافات جدید شمرده میشود، بر جراحان اسلامی پوشیده نبود. آنان با دارویی گیاهی بیماران را بیهوش میکردند. ابوالقسّیس جراح ماهری بود که رسالههای او را باید اساس جراحی جدید به حساب آورد. کتابهای وی تا یک قرن پیش بارها در اروپا چاپ شده است. جراحان مسلمان، انواع عملیات، مانند جراحی دندان، خُرد کردن و بیرون آوردن سنگ مثانه و کلیه، سزاریَن در هنگام وضع حمل و شکسته بندی استخوانها را انجام میدادند. تلاش علمی مسلمانان، دیگر حوزههای علوم تجربی را نیز در بر میگرفت. یک دانشمند اروپایی میگوید: اینکه در کتابهای شیمی مینویسند لاوازیه مؤسس علم شیمی است، درست نیست. اگر آزمایشگاههای هزار سال پیش مسلمانان و اکتشافات مهم آنان نبود هیچ گاه لاوازیه نمیتوانست قدمی به جلو بردارد. هنوز حدود صد رساله در شیمی از جابر بن حیان در دست است. پیش از آنکه گالیله حرکت زمین به دور خورشید را اعلام کند، ابوریحان بیرونی و پیش از وی ابوسعید سجْزی این عقیده را ابراز کرده بودند. زمانی که اروپا در آغاز پیشرفت قرار گرفته بود، تاجران اروپایی برای فروش کالای خود، از مارکهای قلابی که نشان دهندهٔ تولید آن کالا در جهان اسلام بود استفاده میکردند. حتی صلیب هایی با نشان الله» مربوط به آن دوره دیده شده تا تولیدکنندگان به خریداران بقبولانند که این جنس از سرزمین اسلامی آمده است!
با توجه به اطلاعاتی که در این بخش داده شد، به سؤالهای زیر پاسخ دهید:
1- اوضاع علمی و فکری بعد از اسلام چه تفاوتی با قبل از اسلام پیدا کرده بود؟
در دورهٔ بعد اسلام ، جایگاه علم و دانش در جامعه ارتقا یافت. مسلمانان در هر شهری، ابتدا به ساختن مسجد و آموزشگاه اقدام میکردند. اهتمام به علم فزونی یافت تا جایی که بزرگترین دانشمندان جهان در زمینههای مختلف، از میان مسلمانان برخاستند؛ به عنوان مثال دانشمندانی مانند خوارزمی که علم جبر را به عنوان یک علم مستقل تأسیس کرد و بوعلی سینا که تا مدتها در شرق و غرب با نام امیر پزشکان شناخته میشد.
2- آیا در تمدن اسلامی، طبقه یا طبقاتی از مردم امکان و اجازهٔ بیشتری برای تحصیل داشتند؟
خیر؛ یکی از ویژگیهای فرهنگ علمی دورهٔ اسلامی منحصر نبودن علم به طبقه یا قشری خاص بود. در همان زمانِ رسول خدا (ص) ن به حضور ایشان میرسیدند و سؤالهای علمی خود را طرح میکردند. در این تمدن، حتی پایینترین و معمولیترین افراد جامعه تشنهٔ خواندن بودند و امکان و اجازهٔ تحصیل داشتند.
3- منشأ و علت اصلی توجه مردم به علوم مختلف چه بود؟
دعوت مکرر قرآن کریم به خردورزی و دانش از یک طرف و تشویقهای دائمی رسول خدا (ص) از طرفی دیگر، مردم را مشتاق علم و دانش ساخت.
اگر اسلام میتواند به وجود آورندهٔ یک تمدن باشد، چرا عموم کشورهای اسلامی از تمدنی ضعیف برخوردارند؟
پاسخ به این سؤال را در وبگاه گروه قرآن و معارف اسلامی به آدرس http://quran _ dept.talif.sch.ir در بخش دانش تکمیلی» ملاحضه کنید.
برداشت (1)
با توجه به مطالبی که تا اینجا خواندید، گزارش زیر را بخوانید و به سؤالهایی که در پایان مطرح شده است پاسخ دهید. (محتوای این گزارش فقط برای پاسخ به سؤالهای پایانی است و نیازی به حفظ کردن آنها نیست و در هیچ امتحانی نباید از آنها سؤال داده شود.) فرهنگ قوی اسلام توانست سرزمینهای بزرگی مانند ایران، عراق، مصر، شام، عربستان، یمن، آسیای میانه، بخشهای وسیعی از آفریقا و بخشهایی از اروپای شرقی را به صورت یک کشور درآورد و در قالب حکومت واحد، در چند قرن اداره کند. آنچه که در ابتدا قلب مردم سرزمینهایی مانند ایران را به اسلام پیوند داد، عدالت اسلامی بود که متأسفانه حاکمان بنی امیه و بنی عباس مسیری در جهت خلاف آن پیش گرفتند. این شیوهٔ حکومت داری به تدریج به جدایی مردم از حکومت انجامید و حکومت مرکزی اقتدار خود را از دست داد. در گوشه و کنار کشور پهناور اسلامی، حکومتهایی محلی سربرآوردند که یا با حکومت مرکزی و یا با خودشان درگیر بودند. نتیجهٔ این نابسامانیها، خستگی و درماندگی مردم مسلمان و کاهش انگیزههای آنان برای جهاد و دفاع از قلمرو اسلامی شد. همین خستگیها و کاهش انگیزهها، به تدریج زمینه ساز بیتوجهی به تفکر و تعقل و همچنین بسته شدن بسیاری از مراکز علمی و منزوی شدن شخصیتهای ادبی، هنری و علمی گردید.
. . .
این ویرانگریها در بسیاری از شهرهای دیگر مانند سمرقند، مرو، کابل، غزنین، قوچان، هرات، دامغان، سمنان و آمل اتفاق افتاد و سپس به استانهای دیگر سرزمین اسلامی کشیده شد. یکی از پیامدهای حملهٔ مغولها و کشتار وحشیانهٔ آنان، شیوع روح افسردگی، عزلت، گوشه گیری، درون گرایی، تصوف و بیزاری از دنیا بود که وارد جامعهٔ اسلامی شد.
با توجه به اطلاعاتی که در این قسمت داده شد، به سؤالهای زیر پاسخ دهید:
1- چه عواملی زمینه ساز افول تمدن درخشان اسلامی در قرون میانه شد؟
از مهمترین عواملی که زمینهساز افول تمدن درخشان اسلامی شد میتوان به نادیده گرفتن عدالت اسلامی توسط حاکمان بنی امیه و بنی عباس، ظلم و ستم و استبداد حاکمان، فقر، دنیا گرایی، گسترش فساد، تجمل پرستی و راحت طلبی و . اشاره کرد.
2- آیا این عوامل به دین اسلام مربوط میشد یا به رفتار مسلمانان؟
این عوامل به رفتار مسلمانان و دور شدن آنان از تعالیم حیات بخش دین اسلام مربوط میشد.
3- این عوامل مربوط به داخل جهان اسلام بود یا بیرون آن؟
میتوان گفت مجموع عوامل داخلی همچون استبداد، دنیا گرایی، دور شدن از اسلام راستین، فرقهگرایی، تغییر اندیشهٔ ی و عوامل خارجی همانند جنگهای سلیبی، حملهٔ مغولو استعمار غرب از علل عمدهٔ افول تمدن اسلامی بوده است.
برای اینکه ما مسلمانان بتوانیم بار دیگر تمدن اسلامی را احیا کرده به جایگاه مناسب خود در جهان برسانیم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
معیارهای تمدن اسلامی |
اقدامات لازم |
۱- اصل توحید |
اجرای درست فرمانهای خداوند درجامعه |
۲- اصل معاد |
توجه بیشتر به آخرت |
۳- پذیرش ولایت الهی و نفی ولایت طاغوت |
ایستادگی در برابر ظالمان و سرسپردگی به ولایت خدا |
۴- عدالت خواهی |
رفع اختلاف طبقاتی و حمایت از اقشار محروم |
۵- تحکیم ینیان خانواده و احیای مقام و منزلت زن |
حراست بیشتر از حریم خانواده و توجه به حجاب |
۶- تفکر و تعقل |
ترویج عقلانیت و ارتقای سطح علم و دانش |
درباره این سایت